vrijdag 4 april 2008

verzamelwoede...



Smurfen, voetbalplaatjes, Nijntjes... je krijgt ze bij heel slim opgezette imago/reclame-campagnes waarbij je dingetjes kunt sparen... ik trap er telkens weer in.
Meestal krijg ik het halverwege zo'n actie door waar ik mee bezig ben en draag ik wat ik verzamelde over aan iemand die er gewoonweg veel meer plezier aan beleeft.


En toch... wat is dat met dat verzamelen. Ik heb een kast met fantasyboeken, een plank vol mineralen, in het verleden verzamelde ik bv. speldjes, pennen en zelfs een blauwe maandag CT's (alhoewel deze verzameling meer opgedrongen was door iemand uit de schoonfamilie).
Verzamelen overkomt me, ik denk er in het begin niet over na. En op het moment dat ik me er bewust van word weet ik vaak niet eens waarom ik er ooit aan begonnen ben en probeer ik meestal de verzameling direct te slijten aan iemand die ook verzamelt. Ik heb niet zo'n groot huis...

Heel veel mensen hebben een of andere verzameling. De meest vreemde spullen worden verzameld.

Volgens Cultuurwijzer is het iets wat stamt vanuit de oermens. Er worden diverse psychologische motieven voor verzamelen genoemd. Wikipedia geeft een aantal voorbeelden van verzamelingen.

Ik ben erg benieuwd naar die van jou.

ps: ik verzamel op dit moment nog iets anders... informatie....en daar is geen houden meer aan...

4 opmerkingen:

Unknown zei

ha, die labello's zijn wel origineel!

Ik verzamel leuke momenten. Ik heb er alleen niet veel foto's van :-)

Fijn weekend alvast!

Anoniem zei

die labello's zijn van mij vind t niet leuk dat mensen foto's jatten en dat dan niet ff vragen.. zooooo makkelijk

Anja zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Anja zei

hi Kim, sorry dat je het zo opvat. Ik bedoelde het als compliment, ik vind het namelijk een erg leuke verzameling. En dit item gaat over verzamelingen dus het past er perfect bij.

De foto klikt trouwens wel door naar je eigen pagina en je eigen link staat er nog steeds op, dus jatten is een iets te groot woord. Maar je hebt gelijk, ik had het je kunnen vragen.