vrijdag 7 maart 2008

Ugame-Ulearn

Dinsdag 4 en woensdag 5 maart was het zover. UGame-Ulearn, een samenwerkingsproject van de Technische Universiteit Delft en DOK was een feit. Hieronder mijn verslag. Ik ben op 5 maart geweest, met dank aan de Haagse Hogeschool, Academie voor ICT en Media, die mijn deelname sponsorde (ik ben deeltijdstudent IDM).

Er zullen voldoende mensen verslag doen van 4 maart dus ik verwacht nog wel spijt te krijgen dat ik 4 maart niet aanwezig was :-). Ik zou het symposium geen eer aan doen met een paar zinnen dus het wordt een heel verhaal:

Iets wat aan de late kant (ik kwam pas rond kwart voor 10 binnen, dankjewel NS) startte voor mij het symposium met Michiel Verheijdt van Ubisoft. Hij sprak in plaats van Jade Raymond, die eigenlijk op het programma stond.

Aan de hand van het nieuwste stokpaardje van Ubisoft, het spel Assassin’s Creed, probeerde Michiel duidelijk te maken dat de nieuwste spellen steeds meer gericht zijn op intuïtie, gebruiksgemak en vrijheid van de speler. Gelukkig speelden we het spel afgelopen weekend op de Xbox 360 van mijn maatje Dennis, anders had ik de verbanden wellicht minder kunnen leggen. Verder was zijn boodschap dat de mensen die spellen spelen allang niet meer in de categorie “puisterige tiener die zich opsluit op de zolderkamer” geplaatst kunnen worden. Tegenwoordig zijn zelfs babyboomers om. Mede door de Nintendo DS en Wii is de verschuiving van een selectie groep naar een brede doelgroep duidelijk aanwezig.
Persoonlijk vond ik het verhaal van Michiel informatief maar iets te “commercieel verantwoord”, hij raakte me een beetje kwijt toen in zijn verhaal het verkooppraatje de overhand begon te krijgen en dat is niet meer goed gekomen.

Na de koffie was Wim Veen aan de beurt in de sessie the consequences of gaming for learning. Om het verhaal van Michiel even kracht bij te zetten meldde hij ons dat hij enthousiast World of Warcraft speelt en Lanparties organiseert in zijn garage ...en dat als 60+-er ;-).
Wat een topspreker! Ik was blij dat ik voor deze sessie had gekozen, ik werk bij een directie Personeel en Organisatie en zijn beschrijving van de nieuwe generatie werk(onder)nemers heeft me veel stof tot nadenken bezorgd. Dat wordt het boek Homo Zappiens lezen….

Werkgevers komen in de toekomst niet meer weg met de oude werknemer/werkgever structuren. De generatie die opgroeide met games en internet zijn doeners (Kolb), ze leren terwijl ze bezig zijn. Daarnaast zijn ze van huis uit al gewend om samen te werken, de controle te hebben, zelf te kiezen, beslissingen te nemen, doelen voor ogen te houden, te creëren en ze zijn wars van hierarchie (de Boss is meestal de bad guy waar je tegen vecht). Ze gebruiken de (technische) middelen voorhanden wanneer zij er behoefte aan hebben en werken niet van 9 tot 5, werk en prive lopen meer door elkaar heen. Dit is een ander soort werknemer dan de generatie die zonder games en internet zijn opgegroeid.

Daarnaast ligt de sturing van instant communicatie (direct uitwisselen van informatie) niet meer bij een uitgever/bibliotheek maar bij de gebruiker. De kunst is om mensen die de stap niet kunnen maken mee te krijgen. Gemak is daarin het magische woord. Als het vanzelfsprekend gaat (niet ingewikkeld) krijg je mensen mee. Maar er moet altijd ruimte blijven voor mensen die echt niet willen. De “nieuwe bibliothecaris” is makelaar in de virtuele wereld, heeft kennis van welke activiteiten er in communities binnen het vakgebied zijn en weet deze communities ook te vinden.
Wat losse kreten uit mijn aantekeningen n.a.v. de sessie consequences of gaming for learning:
The hackers ethic, Jeff Trzdciak, participatieve democratie, creative society, werk(onder)nemers.

De lunch was prima geregeld (noodles!!!!) en er werd flink genetwerkt.

Na de lunch sprak Jenny Levine van de ALA plenair over haar toekomstvisie op de rol van games in het onderwijs en in bibliotheken. Nog een topspreker die op een duidelijke, enthousiaste en prettige manier uitlegt wat een gamer nu eigenlijk is en wat het betekent voor onder andere onderwijs dat mensen spelenderwijs meer informatie tot zich nemen. Ze zoomde in op de parallellen van bordspel en digitale spellen en vertelde dat in een gemiddeld spel toch echt wel wat te leren valt (lezen van opdrachten, samenwerken, oplossen van puzzels enzovoort). De duidelijke presentatie heeft ze online gezet, dit maakt het voor mij mogelijk om het hierbij te laten.

Marinke Copier schudde eerst de zaal even wakker door de deelnemers RPS te laten spelen. Ze maakte hiermee duidelijk dat elk spel een kern heeft, een regelset en een declaratieve laag, de vormgeving van de regels, maar dat dit niet het allerbelangrijkste is van een spel. Het gaat volgens haar met name om de sociale regelset die ontstaat wanneer mensen met elkaar gamen. De feedbackloop van een game is: kijken, intepreteren, handelen, reflecteren, informatie zoeken en uitwisselen. Ik vond een hele mooie samenvatting van deze sessie, in het kader van beter goed gelinkt dan slecht verzonnen verwijs ik je naar de blog van Marina Noordegraaf.


Wat heb ik gemist?

- De inleiding van Boris van de Ven en Jan Meijroos (zoals gezegd, met dank aan NS)

- De sessies met Eli Neiburger en Birgitte Tufte (ik kon maar bij 1 parallelsessie tegelijk zijn :-))

- Iets meer aankleding, de Republic clone troopers, de Jedi, (mini) Darth Vader en anderen deden hun best om het spectaculair aan te kleden, maar de omgeving leende zich er niet echt voor.

Als ik het voor het zeggen heb en dit symposium zich volgend jaar herhaalt dan zou ik graag een combinatie zien met social networking (web 2.0) omdat naar mijn idee gaming en web 2.0 al aardig vergroeid beginnen te raken…

Al met al een ijzersterk symposium met een aantal topsprekers, ook de dagvoorzitters waren top, ik hoop dat het volgend jaar een vervolg krijgt. Complimenten voor de organisatoren en ik hoop dat de videoregistratie binnenkort online staat.

Meer over Ugame-Ulearn:

Blogs van Marina Noordegraaf, Wondersteen (met blessure), Rita Niland, Annet, Biebgrrl, Mario, Danielle, google op UGUL08 of UGame Ulearn voor blogs die ik mogelijk ben vergeten…

Vervolg Ugame-Ulearn
Vervolg 2 Ugame-Ulearn

Aanverwant interessant leesvoer:

Gamers zijn aanwinst voor elk bedrijf (Financieel dagblad), Gaming and Leadership Report, Studying management practices in online games, Jongeren willen gamen op school, weet wat ze gamen, Old Grandma Hardcore, Video Games ConquerRetirees (New York Times), World of Warcraft leert leider managen (FD).




3 opmerkingen:

Unknown zei

Een mooi verslag! Voor het IP-artikel is het fijn dat ik ook nog iets kan lezen over de andere sessies, op die manier kan ik er toch iets over zeggen. Daar ga ik zondag eens rustig voor zitten :-)

Fijn weekend alvast

Marina Noordegraaf .... zei

ik heb jou gemist die dag. leuk dat we elkaar dan digitaal nog vinden!

Anja zei

@ Edwin, ik ben erg benieuwd naar je artikel in IP.

@ Marina, zeker weten. En heel positief dat mensen zo hun verslagen delen, vanuit de verschillende invalshoeken, ik merk dat ik daar veel van leer.

en nu moet ik weer terug aan het werk :-D daaaaaaaaaaaaaag