zaterdag 29 maart 2008

Zizani verwondert




Zizani, een meisje van tien, verwondert en verbaast zich over de dingen die zij ziet, hoort en meemaakt. Zij stelt hierover vragen. Simpele vragen over Nederland, haar buurt, de overheid en nog veel meer. Simpele vragen hebben vaak complexe antwoorden. Zo ook die van Zizani.



Het innovatiefestival Zizani verwondert vond plaats op 27 maart 2008.

Bezoekers werden eerst door de Ridders van Nu naar het hier en nu gedirigeerd, we stapten over een door lint zichtbare grens naar NU!

Om half 10 trapte de Utrechtse burgemeester Aleid Wolfsen af, waarna het project Jij maakt Uit! onder begeleiding van een zieke Ali B liet zien tot welke mooie dingen participatie kan leiden.

Jij Maakt Uit! is een ambitieus project dat de komende twee jaar een opmerkelijke en opgemerkte bijdrage wil leveren aan duurzaamheid in en voor Nederland. Kinderen van 9 tot 12 jaar vervullen hierbij een sleuterol.

Het festival was goed georganiseerd, veel van de bezoekers waren naar mijn gevoel jonge ambtenaren, die of al wat/veel doen met interactief beleid.

De workshops die ik volgde:

Het was een energieke dag met heel veel indrukken. Ik vond het prettig dat de locaties wat uit elkaar lagen, zodat je met de fiets naar het volgende onderdeel kon. Niets beter dan een frisse wind die even je hoofd weer leeg kan maken voor de volgende workshop. Ik hoop dat dit soort bijeenkomsten regelmatig mogen volgen, naast contacten (LinkedIn) heb ik toch ook weer veel opgestoken.
Complimenten aan de organisatie!
In de hoop dat mensen nu al hun ervaringen hadden gedeeld was ik dit weekend druk op zoek gegaan of ik iets kon vinden over de andere workshops maar er zijn niet zoveel blogs over het festival…. Het lijkt er op dat de Zizanigangers of geen tijd hebben om er iets over te bloggen, of dat ze het toch nog niet zo gewend zijn….
Misschien dat alle presentaties /filmpjes /ervaringen op korte termijn online komen zodat we de kennis die we allen hebben opgedaan met elkaar kunnen delen. Ik vul dit bericht aan met gevonden linkjes, dus houdt m in de gaten.

Zizani, wat mij betreft vieren we volgend jaar op deze wijze je elfde verjaardag!

Wat heb ik gemist?

Tijdens het festival konden we zelf het programma samenstellen. Eerlijk gezegd kwam ik om in het aanbod van Zizani. Er waren teveel workshops die ik bij wilde wonen, waardoor ik af en toe het gevoel had iets te missen. En dat klopt denk ik ook wel, want deze heb ik niet bijgewoond:

Branchevervuiling of Nieuwe allianties Future Center Oss - gemeente Oss

Schaamte als motor voor verandering Hollandse Helden - Oranjefonds & Stavoor

Denk mee met de SG! SG LNV

Kennisdelen in ketens is sexy Battle of the Trendwatchers E-participatie

Leaf en de borrel (want ik moest zonodig naar Hans Liberg :-)

Relevante sites:

Geen opmerkingen: