zaterdag 29 maart 2008

Zizani verwondert; de bijgewoonde workshop Vacature adviseur Generatie Einstein

Zizani, een meisje van tien, verwondert en verbaast zich over de dingen die zij ziet, hoort en meemaakt. Zij stelt hierover vragen. Het innovatiefestival Zizani verwondert vond plaats op 27 maart 2008, hierover meer in dit bericht.
Tijdens het festival kon de bezoeker meerdere workshops bijwonen, waaronder...


Vacature Adviseur Generatie Einstein - Vereniging van Gemeentescretarissen (VGS)
Generatie Einstein, ze zijn slim , snel en wars van hiƫrarchie. Wat betekent deze generatie voor de overheid? VGS wordt graag geadviseerd, Marloes Pomp, Willem de Jager en Aart Bontekoning solliciteren tijdens Zizani Verwondert naar de vacature Adviseur Generatie Einstein.


Tijdens deze workshop werd duidelijk dat deze generatie uit een kleinere groep werknemers bestaat (bevolkingsdaling), die veel meer gericht is op korte acties, ze willen niet te lang bij een onderwerp blijven hangen. Ook is er bij deze groep aandacht voor duurzaamheid.

De "nieuwe" medewerker is vaak hoger opgeleid en vrouw, slimmer in vergaren en delen van informatie, informatiemanagement is hun vak. Ze gaan vluchtig met informatie omgaan, laten los wat ze niet nodig hebben en hebben handigheid in selectie van informatie.

Het is een netwerk generatie, die effectiever werkt, niet bang zijn om te erkennen wat ze niet weten. Deze groep vindt het niet belangrijk om een vaste aanstelling te hebben, "binnen=binnen" interesseert ze niet. Gevolg hiervan is dat de arbeidsvoorwaarden flexibeler moeten worden, het moet meer mogelijk worden te werken in projecten. Generatie Einstein wil innoveren en leert terwijl ze fouten maakt. Virtuele contacten zijn voor deze generatie hetzelfde als irl (in real life) contacten, ze maken geen onderscheid hierin. Hun referentiekader is virtueel.

Generatie Einstein loopt tegen de bestaande cultuur van het bedrijf aan, het sterkst aanwezig in de gemiddelde organisatie is nu nog de protestgeneratie, deze drukt een stempel op de organisatie en heeft moeite met het adopteren van de werkwijze van generatie Einstein. Ze willen de generatie Einstein wel ondersteunen maar weten nog niet hoe. De middenlaag van een gemiddelde organisatie wil wel maar weet niet hoe.

Mensen die hun eigen organisatie willen helpen met de verandering doen er goed aan een netwerk aan te leggen, te zoeken naar mensen die er ook mee bezig zijn en die lijntjes aan elkaar te knopen. Maar het is ook belangrijk om tijd te nemen voor het veranderingsproces.

"Grijs" en "jong" zijn complementair. "Grijs" gaat de diepte in, "jong" duikt niet in maar op de info maar selecteert dit wel makkelijker op relevantie. Dit betekent dat in de ideale werkomgeving rekening wordt gehouden met beide werknemersgroepen, alle mogelijkheden die generatie Einstein nodig heeft zijn niet altijd te benutten voor de andere generaties. Werkwijzen moeten op elkaar aansluiten maar elkaar niet vervangen.

Het is voor werving van generatie Einstein van belang om als potentiele werkgever aanwezig te zijn op virtuele kruispunten, de link met radio en tv (andere media) te maken en dominant aanwezig te zijn om aansluiting niet te verliezen.

Ik vond deze workshop erg leerzaam, het vulde de eerder bijgewoonde seminars en symposia (bijv. Ugame-Ulearn) erg mooi aan.

Als laatste nog even een voorbeeld van Twitter, hoe Einstein wil je het hebben?






relevante link


Geen opmerkingen: